Selasa, 1 April 2014

Suasana pembelajaran di universiti




 UNIVERSITI...
Satu perkataan yang mampu memberi seribu makna dan melahirkan pelbagai perasaaan yang tersirat. Setiap pelajar sekolah mengimpikan untuk melanjutkan pelajaran di menara gading iaitu universiti. Tambahan pula, mempunyai peluang untuk melanjutkan pelajaran di universiti merupakan kejayaan yang amat dinantikan oleh para pelajar. Kita dapat lihat riak wajah orang disekeliling apabila mengetahui berita gembira bahawa salah seorang dapat melanjutkan pelajaran di universiti. Bagi diri saya sendiri, saya amat bersyukur dapat melanjutkan pelajaran di salah sebuah universiti tempatan yang terletak di utara tanah air iaitu Universiti Utara Malaysia (UUM).

Perpustakaan UUM
Setelah hampir tiga tahun belajar disini dan saya juga merupakan pelajar semester akhir, suasana pembelajaran di UUM tidak mungkin saya untuk melupakan dengan begitu mudah sekali. Persekitaran disini yang penuh dengan kehijauan alam sekitar serta disajikan dengan langit biru yang terbentang luas, ia mampu memberi keselesaan dan ketenangan kepada para pelajar disini. Selain itu, kemudahan yang disediakan seperti pusan sukan, pusat kesihatan universiti, perpustakaan, dan sebagainya seiring dengan keperluan yang diperlukan oleh para pelajar. Tambahan pula, pengangkutan utama oleh para pelajar disini ialah bas. Kemudahan bas yang disediakan membolehkan para pelajar dapat bergerak ke tempat-tempat yang dikehendaki dengan mudah. Selain itu, perkhidmatan bas disediakan dari seawal 7 pagi sehingga 12 tengah malam.

Jejaknya kaki saya disini untuk menimba ilmu dalam bidang ijazah Pengurusan Risiko dan Insurans. Bidang saya memerlukan tiga tahun atau enam semester untuk melengkapkan ijazah saya. Pengalaman saya belajar hampir tiga tahun disini, sedikit sebanyak telah mengubah hidup serta pemikiran saya. Bidang yang saya pelajari memerlukan penguasaan dalam bahasa inggeris kerana hampir 90% pembelajaran dalam bidang ini dilaksanakan dalam bahasa tersebut. Selain itu, saya juga dapat mempelajari bagaimana untuk menguruskan risiko dalam kehidupan harian. Tambahan pula, subjek insurans yang saya pelajari sedikit sebanyak memberi impak dan kesedaran kepada saya. Pembelian insurans untuk kehidupan kita bukanlah satu pembaziran malahan ia merupakan satu kepentingan ataupun keperluan apabila kita memerlukan suatu hari nanti. Misalnya, pembelian insurans kesihatan mampu membantu kita dari segi kewangan melalui pembayaran untuk mendapatkan perkhidmatan di hospital. Hal ini kerana, mungkin pada hari kejadian tersebut kita tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk menampung perbelanjaan tersebut. Kita akan dapat lihat faedah insurans apabila pesakit memerlukan rawatan segera seperti pembedahan. Justeru, suasana pembelajaran yang baik mampu melahirkan para graduan yang cemerlang dan terbilang. Selain itu, pemilihan khusus pembelajaran yang sesuai amatlah penting bagi para pelajar dalam mencapai impian untuk dilahirkan sebagai graduan yang berkualiti tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan